Dry Needling

Langdurige verkramping van een deel van een spier levert vaak klachten op. Uitstraling in de rug, heup of schouders bijvoorbeeld. Triggerpoints dry needling is een techniek die deze pijnsymptomen kan verminderen. Het is een techniek die triggerpoints behandelt met een steriele acupunctuurnaald. Hieronder staan veelgestelde vragen over dry needling en triggerpoints. De antwoorden helpen u te begrijpen wat het is en hoe het u kan helpen bij uw klachten.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een gespannen en geïrriteerd gebied in een spier, vaak wordt het een spierknoop genoemd. Een triggerpoint kan ontstaan door een specifiek trauma, zoals aan een knietje in het bovenbeen bij voetbal, of door herhaalde eentonige bewegingen, denk aan veel achter de computer werken. Door de hoge spanning in de spierknoop krijgt dat stukje spier te weinig doorbloeding, hierdoor kan de spier niet meer goed aanspannen en verkort deze. Triggerpoints kunnen lokaal pijn veroorzaken als je erop drukt, maar vaker voel je de pijn in een uitstralingsgebied. Een triggerpoint in de bil kan bijvoorbeeld pijn in de lage rug en heup geven en triggerpoints in de schouders kunnen hoofdpijn veroorzaken.

Wat is triggerpoint dry needling?

Triggerpoint dry needling gebruikt een steriele acupunctuurnaald die in het triggerpoint wordt geprikt. Het wordt dry needling genoemd omdat de naald zelf de behandeling is, er worden geen vloeistoffen of medicatie geïnjecteerd.

Hoe werkt het?

Het aanprikken van het triggerpoint met een naald veroorzaakt een mechanische, chemische en neurofysiologische verandering in de spier. Deze verandering leidt tot een betere doorbloeding, meer zuurstof, ontspanning en afname van de irritatie en de gevoeligheid van de spier. Door deze directe veranderingen kan de spier weer pijnvrij optimaal functioneren.

Wat is het verschil met acupunctuur?

Beide technieken maken gebruik van dezelfde naaldjes, echter ze hebben een ander doel. Acupunctuur is een traditionele Chinese behandelmethode met als doel het balanceren van de energie banen in het lichaam (qi). Triggerpoint dry needling is een westerse techniek die gericht is op het herstellen van triggerpoints en het bestrijden van de symptomen veroorzaakt door de triggerpoints.

Wat is het klachtenbeeld bij triggerpoints?

Patiënten met actieve triggerpoints klagen in de regel over moeilijk te lokaliseren, regionale zeurende pijn onder de huid, in de spieren en gewrichten. Zelden hebben ze scherpe, lokale pijn. De zeurende pijn wordt vaak gevoeld op enige afstand van het triggerpoint, ook wel het uitstralingsgebied genoemd. Voor elke spier bestaat een specifiek uitstralingsgebied.
Ook zenuwpijn (uitstraling in een zenuw als ischias of uitstraling in de arm), peesontstekingen, hoofdpijn en bewegingsbeperkingen in gewrichten kunnen baat hebben bij dry needling.
Per patiënt kijken we of er mogelijkheden zijn om te profiteren van de dry needling behandeling.

Wat gebeurt er tijdens een behandeling?

Na een uitgebreid fysiotherapeutisch onderzoek van uw klachten en uw hulpvraag kijken we of er ook triggerpoints actief zijn die in aanmerking komen voor behandeling met dry needling.
Wanneer dat zo is worden de punten opgezocht door met de vingers in de spier op zoek te gaan naar de “spierknoop”. De therapeut pakt dan een steriel naaldje en prikt deze naald voorzichtig door de huid op het triggerpoint. Daar wordt de naald op en neer bewogen om een twitch in de spier op te wekken, dit is een reflectoire spierreactie die automatisch kan optreden in de ontspannen spier.
Wanneer de naald wordt ingebracht is dit in principe niet pijnlijk, als de naald in het triggerpoint prikt is dit vaak wel gevoelig en kunnen de symptomen optreden waarvoor u gekomen was. Bij voorbeeld hoofdpijn als we in de nek schouder regio werken. Nadat de naald verwijderd is wordt de plek nog even gemasseerd om de eventuele napijn te verminderen.
Iedere behandeling wordt specifiek op uw klachten aangepast, de therapeut vertelt steeds wat hij gaat doen en zal uw vragen beantwoorden. U krijgt na de behandeling oefeningen om terugkeren van het triggerpoint te voorkomen.

Hoe diep komt de naald?

Afhankelijk van het doel en de spier die we behandelen zijn er verschillende naalden. Een oppervlakkige spier op de rug heeft een kortere naald nodig dan een spier diep in de bil. We werken met naalden van 2,5 cm en 4 cm. Deze naalden zijn ultradun.

Zijn er bijwerkingen?

Gedurende en na de behandeling is er een kleine kans op complicaties, zoals een blauwe plek na het prikken (door het aanprikken van een klein bloedvat), een gevoel van vermoeidheid, loom zijn, beurs gevoel op de plek die behandeld is en spierpijn. Het beurse gevoel en de spierpijn kunnen 24-30 uur na de behandeling aanhouden. Dit is een normale reactie en komt bij 20 % van de patiënten voor.
Heel zelden komen de volgende complicaties voor: bloedingen, infectie, aanprikken van een zenuw of bloedvat, flauwvallen. We hebben een goede kennis van de anatomie zodat belangrijke structuren als bloedvaten, zenuwen en longen niet aangeprikt worden. Infectie wordt voorkomen door eenmalig gebruik van steriele naalden. Deze worden in een naaldencontainer verzameld en afgevoerd.

Hoeveel behandelingen heb ik nodig?

Afhankelijk van de ernst van de klachten, heeft u 2-8 behandelingen nodig voor maximaal effect. De meeste patiënten krijgen 6 behandelingen.

Wie zijn bij ons in de praktijk bevoegd?

Caroline Hoogendoorn heeft de cursus Dry needling skills van Arjen de Vrijer en Alfred Guljé in november 2015 gevolgd en is gecertificeerd om deze techniek veilig en met inachtneming van de internationale safetyvoorschriften uit te voeren.

Lees: Artikel over Dry needling FYM Apeldoorn 2017-03 Fysiotherapie Hoogendoorn (3) Dryneedling

Heeft u nog andere vragen, stel die dan gerust.